Matoušovo podobenství o svatebni hostine (Mt 22, 1-14)

21. 8. 2008 21:59
Rubrika: lectio divina | Štítky: Bible , Písmo

Někde jsem četl - a už nevím, vůbec kdo, to byl, :-( že to někdo tohle podobenství vykládá tak, že býčí maso je příšerně tuhé, takže se není co divit, že hosté pozvání na hostinu odmítli. A že ti chudáci samozřejmě přišli, protože ti byli vůbec rádi, že se najedí :-)

Jinak já si z toho textu beru:

- Boží království je jako SVATBA. Tj. radost, veselí, dobrá nálada, plný žaludek, tanec, hojnost všeho
- Příběh je vykládán velekněžím a starším, tj. těm, kdo Boží království nepřijali, nikoli nám, kteří jsme v církvi.
- Služebníci shromáždili ve svatební síni dobré i zlé. Nemělo by nás překvapovat a pohoršovat, že jsou v církvi (v Božím království "již a ještě ne") také zlí, ani že v nás je ještě něco nedobrého. Oddělení dobrého a zlého bude až na konci (viz Matoušovo podobenství o pleveli na poli Mt 13).
- Kritériem pro setrvání je svatební oblečení. V Ef 6 je tohle oblečení dostatečně rozebráno, mně se ale líbí víc, jak je stručně vyjádřeno v žalmu: "Tvoji kněží ať obléknou SPRAVEDLNOST a tvoji zbožní ať se rozjásají" (Ž 132). Líbí se mi chápat sptavedlnost jako to, co musíme mít. Ale nemyslím, že by to byl náš výkon, naše skutky, naše dokonalost. Je to spíš přijetí Božího daru, protože u Izajáše se píše: Bůh "mi oblékl roucho spásy, oděl mne šatem spravedlnosti" (Iz 61, 10). Dárce svatebního oděvu je taky Pán, ne my sami.

Takže: Byli jsme pozváni do Božího království (na hostinu) a již jsme tam; a sám Bůh nám dává vše, co je potřeba, dává nám svou spravedlnost (svatební šat). Co zbývá na nás? Myslím, že jen přijmout, tj. uvěřit. Uvěřit, že jsme vše již dostali. Takováhle víra se pak i bez zvláštního snažení nutně projeví v našem jednání.

Zobrazeno 1701×

Komentáře

ToB

Radku, dobré lectio divina :o)) Moc pěkné. Zvlášť mne oslovilo:
"Bůh "mi oblékl roucho spásy, oděl mne šatem spravedlnosti" (Iz 61, 10). Dárce svatebního oděvu je taky Pán, ne my sami."

To je skvělý postřeh. Ve Zjevení se píše, že nebeské město Jeruzalém, krásné jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha, sestupoval "z nebe", tedy od Boha. Je to Bůh, který si sám nevěstu ozdobil!

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio